K fenomenologii masového umění a kultury = On the phenomenology of mass art and culture

Druh
Popis

autor Jan Josl, který otiskl časopis Filosofický časopis, roč. 72, č. 1 (2024), s. 55-65.

Článek se zabývá ve fenomenologii (jejímž principem je zkoumání "zkušenosti přirozeného světa") opomíjeným konceptem moderního a masového umění. Autor článku považuje za formu masového umění vhodného k fenomenologické analýze pop-art, neboť v něm je masové umění samo tematizováno; všímá si rovněž spojení pop-artu s masovými technologiemi (automobily, láhve, plechovky atp.). Právě technizací a opakováním (např. obličej Marilyn Monroe od Andyho Warhola) díla tohoto směru ztrácí svou jedinečnost a zvláštnost (již měla díla předchozích směrů) a stávají se jakýmisi nálepkami, kýčem - dle autora však tento vývoj nemusí být chápán jako špatný, ale pouze jako reprezentace jiného světa.