Knihovna doporučuje

Článek

autor Lucie Zormanová, který otiskl časopis Poradce ředitelky mateřské školy : aktuální informace a praktické rady pro řízení mateřské školy, roč. 13, č. 8 (duben 2024) (2023/2024), s. 40-43.

Článek se věnuje metodě formativního hodnocení, která je zaměřena na podporu individuálního rozvoje dětí bez nežádoucího srovnávání s vrstevníky. Pedagogové, kteří využívají formativní hodnocení, mohou lépe přizpůsobit svůj přístup konkrétním potřebám dětí, čímž podporují jejich vnitřní motivaci a osobnostní růst.

Kniha

autor Kristýna KapounkováPraha : Grada, 2024.

Přináší inspirativní tipy a strategie pro efektivní vedení třídnických hodin i komunikaci s žáky a jejich rodiči.

 

E-kniha

autor Veronika Fiedlerová, Dana Pražáková, Roman Folwarczný, Irena Borkovcová, Eva Tučková. Praha : Česká školní inspekce, 2024.

Publikace se věnuje tématu wellbeingu a pozitivního klimatu ve školách. Nabízí ucelený pohled na tuto problematiku, praktická doporučení a inspirativní náměty, jak vytvářet zdravé, přívětivé a motivující prostředí, do kterého se žáci budou těšit. Materiál je koncipován jako praktický nástroj pro pedagogy, kteří chtějí zlepšit atmosféru ve škole a tím přispět k lepším vzdělávacím výsledkům svých žáků.

Článek

autor Ladislav Korbel, který otiskl časopis Tvořivá dramatika, roč. 34, č. 3 (2023), s. 53-59.

Text vychází v rámci rubriky Umění pro děti a mládež a přináší odpovědi zhruba třiceti učitelů či přispěvatelů časopisu Tvořivá dramatika na otázku: "Kterou knihu pro děti a mládež vydanou v posledních třiceti letech byste doporučili ostatním (ke čtení či pro práci s dětmi) a čím vás především zaujala?" Mezi respondenty najdeme např. Svatavu Urbanovou nebo Jaroslava Provazníka.

 

Kniha

editor Milada RabušicováPraha : Grada, 2024.

Vzdělávání dospělých jako součást konceptu celoživotního učení (politika Evropské unie). Vzdělávání dospělých ve znalostní společnosti.

Článek

autor Ntite Orji Kalu, který otiskl časopis Komenský : časopis pro učitele základní školy, roč. 148, č. 3 (duben 2024) (2023/2024), s. 24-27.

Studie se zaměřuje na český školský zákon z roku 2004 a jeho aplikaci ve vztahu k mezinárodním školám v Brně (International School of Brno, American Academy of Brno). Její výzkum prezentuje závěry z polostrukturovaných rozhovorů s členy vedení těchto škol, kteří vyjadřují negativní zkušenosti s českým vzdělávacím systémem a navrhují integraci mezinárodních škol do oficiálního vzdělávacího systému. Výsledky rozhovorů ukázaly hlavní rozdíly mezi mezinárodními a českými školami (odlišné osnovy a filozofie), roli mezinárodních škol v českém vzdělávacím systému (nabízejí odlišný způsob výuky a možnost studia v zahraničí) a výzvy, jako je opakovaná akreditace a omezený přístup k vládním financím z důvodu odlišného vyučovacího jazyka.

Kniha

autor Barbora LoudováPraha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta : Karolinum, 2024.

Představuje vývoj institucionální předškolní výchovy a profesní přípravy pedagogů v předškolním vzdělávání v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Zvláštní pozornost věnuje bakalářským programům pedagogiky dětství v Německu a elementární pedagogiky v Rakousku.

Článek

autor Olga Ševčíková, který otiskl časopis Biologie, chemie, zeměpis : časopis pro výuku přírodovědných předmětů na základních a středních školách, roč. 33, č. 1 (2024), s. 12-24.

Učebnice přírodopisu a biologie se zaměřují hlavně na vnitřní stavbu bifaciálního listu, ale anatomie jehlic je často opomíjena. Článek představuje jehlice jako vhodný materiál pro výuku, neboť jsou celoročně dostupné a snadno pozorovatelné v mikroskopu. Přináší praktické úkoly, které mohou žákům pomoci zdokonalit jejich dovednosti v systematickém pozorování mikroskopem a práci s určovacími klíči.

Kniha

autor Hunter Clarke-FieldsPraha : Portál, 2024.

Nabízí strategie, postupy, meditace, cvičení a metody výchovy pomocí mindfulness, které vychází z autorčiných osobních výchovných pokusů, omylů a úspěchů.

E-kniha

autor Audrey M. QuinlanLanham : Rowman & Littlefield, 2023.

Publikace věnující se otázkám nadání u žáků a práci s nimi.

 

Článek

Autorský tým PROP, který otiskl časopis Učitelský měsíčník : odborný časopis pro pedagogy, roč. 2024, č. 3 (2024), s. 35-36.

Článek se věnuje výzvám a strategiím motivace dětí s ADHD ve školním prostředí. Autoři z týmu PROP zdůrazňují důležitost spolupráce mezi školou, rodinou a dítětem. Nabízí konkrétní rady pro individuální přístup k dětem s ADHD, jako je jasné zadávání úkolů, poskytování pozitivní zpětné vazby a udržování pevné struktury. Důraz je kladen na vytvoření respektujícího a bezpečného prostředí ve třídě.

Kniha

autor Becky KennedyováV Praze : Mladá fronta, 2024.

Snadno realizovatelné strategie, které rodičům v problematických situacích pomáhají přejít od nejistoty a sebeobviňování k sebedůvěře a pevnému vedení. Probírá témata: sourozenecká rivalita, separační úzkost, agresivita, lhaní, strach, plachost, vybíravost v jídle, budování sebevědomí, frustrace, usínání aj.