Knihovna doporučuje

E-kniha

autoři Jiří Novosák, Zdeněk Modráček a Petr Suchomel. Praha : Česká školní inspekce, 2024.

Sekundární analýza, která se zaměřuje na školy, jejichž žáci zaznamenali mezi lety 2016/2017 a 2021/2022 výrazné zlepšení nebo zhoršení výsledků v testech z českého jazyka a matematiky v 5. a 9. ročníku. Analýza identifikuje charakteristiky a znaky těchto škol a poskytuje tak zajímavý vhled do oblastí, které mohou ovlivňovat vzdělávací výsledky žáků.

 

Článek

autoři Klára Kujanová a Věra Havlíková, který otiskl časopis Poradce ředitelky mateřské školy : aktuální informace a praktické rady pro řízení mateřské školy, roč. 13, č. 10 (červen 2024) (2023/2024), s. 22-23.

Článek se zaměřuje na otázku, jak rozpoznat zájmy předškolních dětí a jak jim pomoci rozvíjet jejich silné stránky. V rozhovoru se zdůrazňuje důležitost volného času a her pro děti, kdy mohou rozvíjet své zájmy a schopnosti přirozeným způsobem. Text varuje před nadměrným množstvím organizovaných kroužků, které dětem ubírají čas na hru a odpočinek. Wellbeing dětí, tedy jejich duševní pohoda, je klíčový faktor pro jejich rozvoj, a proto je nutné věnovat pozornost vytváření podnětného a bezpečného prostředí už v mateřských školách. Důraz je kladen na spolupráci škol a rodin při podpoře dětí, aby mohly nalézt vlastní cestu k rozvoji svých zájmů a schopností.

Kniha

editoři Michal Semín a Petr Drulák. V Praze ; Podlesí : Dauphin, 2024.

Kniha má formu sborníku, na jejímž vzniku se podílely téměř dvě desítky autorů pod vedením editorů M. Semína a P. Druláka. Všichni autoři jsou odborníky v oblasti společenských a humanitních věd a z různých úhlů přibližují jeden z palčivých problémů současnosti – vzdělání a jeho postupně klesající úroveň. Jsou plánované reformy tou správnou cestou – anebo můžeme očekávat pravý opak?

 

Článek

autoři Jiřina Karasová Martin Fico, který otiskl časopis Komenský : časopis pro učitele základní školy, roč. 147, č. 3 (březen 2023) (2022/2023), s. 40-43.

Autoři se zabývají otázkou, zda je výzkum v praxi učitele zbytečný, nebo naopak přínosný. Zdůrazňují význam pedagogického výzkumu jako nástroje, jenž může učitelům pomoci zlepšit výuku a porozumět problémům ve třídě, mezi něž patří například rušivé chování žáků. Na příkladech ze zahraničí (Finsko, Čína) a z České republiky ukazují, jak učitelé mohou sami provádět výzkum nebo spolupracovat s výzkumníky. Pedagogický výzkum nabízí možnost hlubšího pochopení efektivity vyučovacích metod a umožňuje učitelům na základě výsledků zlepšovat vlastní praxi.

Kniha

autoři America X. Gonzalez, Lois Jean Brady, Jim Elliott. Praha : Portál, 2024.

Kniha obsahuje dechová cvičení, rozvoj koordinace a věnuje se i emocím. Nejedná se o logopedická cvičení, ale o náměty pro celkový rozvoj dítěte. Teorie v knize je pomálu, základem jsou dobře popsané aktivity. Nejedná se o žádné složitosti, ale o různé zajímavé hry a aktivity. Kniha obsahuje krátké případové studie.

 

Článek

autor BO + RED, který otiskl časopis Týdeník školství, roč. 32, č. 25-26 (2024), s. 13.

Článek se zabývá problematikou bezpečnosti českých škol a nutností legislativních opatření. V reakci na útok na Filozofické fakultě UK se rozvinula diskuse o současném zabezpečení škol. Ministerstvo školství připravuje metodická doporučení a řeší otázky reálných opatření. Hlavní důraz je kladen na základní a střední školy, kde jsou rizika útoků vyšší. Článek zmiňuje zavádění identifikačních systémů, které umožňují vstup do škol prostřednictvím mobilních telefonů a dalších technologií, a zdůrazňuje potřebu zlepšení reakce na krizové situace.

 

Kniha

autor Milena MachačováV Praze : Mladá fronta, 2024.

Praktický průvodce pro pečující o dítě, partnera, rodiče či jinou blízkou osobu. Na základě příběhů z praxe ukazuje, jak si poradit s různými diagnózami, a pomůže s orientací v žádostech o sociální dávky.

 

Článek

autoři Josef Basl a Edita Vaníčková Makosová, který otiskl časopis Čtenář : měsíčník pro práci se čtenářem, roč. 76, č. 6 (2024), s. 209-211.

Rozhovor se zaměřuje na mezinárodní srovnání čtenářských dovedností českých žáků a roli těchto dovedností ve vzdělávání. Diskutuje se o výsledcích programů PIRLS a PISA, které sledují čtenářskou, matematickou a přírodovědnou gramotnost žáků. PIRLS se zaměřuje na žáky 4. ročníku ZŠ, zatímco PISA testuje patnáctileté žáky. Výsledky ukazují stabilní úroveň základních čtenářských dovedností, avšak s problémem při složitějších úkolech, jako je interpretace textu. Rozhovor zmiňuje význam čtenářských návyků napříč předměty a možnosti spolupráce škol a knihoven.

Kniha

autor Tanith Careyová a Angharad RudkinováPraha : Slovart, [2024].

Praktická příručka o výchově dětí vychází z dětské psychologie založené na nejnovějších poznatcích a zkoumá vývoj dětí v tomto přechodném období. Ukáže vám, na co děti myslí, s čím se potýkají nebo co je trápí a jak se to dotýká rodičů.

 

E-kniha

autor Ivana HarbichováPraha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2023.

Metateorie označovaná jako sebedeterminace poskytuje komplexní a integrativní rámec pro pochopení motivace v oblasti sportu. Spolu s dalšími teoretickými modely a koncepty, které se vztahují k sebepojetí, slouží k porozumění tomu, jak určitý typ motivačních faktorů přispívá k výslednému chování ve sportu. Monografie obsahuje empirické studie, jejichž hlavním cílem je ověřit vztah kontextuálně specifické motivace ve sportu ke globální sebeúctě. Kniha je určena výzkumníkům, sportovním psychologům, trenérům, ale i učitelům a studentům tělesné výchovy, stejně jako všem sportujícím, kteří mají zájem o bližší pochopení fungování motivace ve sportu. 

Článek

autor Jaroslava Štefflová, který otiskl časopis Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele školy, roč. 127, č. 27 (2024), s. 4-7.

Autorka v článku reflektuje vývoj českého školství v 90. letech prostřednictvím zkušeností tří ředitelů. Zmiňováno je například zavedení slovního hodnocení, ročníkového řízení školy či vytvoření rady školy v rámci Svobodné základní školy Londýnské v Praze; využívání netradičních způsobů výuky v základní škole v Dalovicích a rozvoj sociální péče v areálu Základní školy Palachova v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi.

Kniha

autoři Terezie Pemová, Radek Ptáček, Vladimír PolákPraha : Grada Publishing, 2024.

Publikace představuje ucelený teoretický a metodický koncept hodnocení (ne)naplňování potřeb dětí a (ne)kompetence pečujících osob. Teorie je doplněna o praktické nástroje a postupy, které lze použít při práci s konkrétními klienty.