Knihovna doporučuje
autor BO + RED, který otiskl časopis Týdeník školství, roč. 32, č. 25-26 (2024), s. 13.
Článek se zabývá problematikou bezpečnosti českých škol a nutností legislativních opatření. V reakci na útok na Filozofické fakultě UK se rozvinula diskuse o současném zabezpečení škol. Ministerstvo školství připravuje metodická doporučení a řeší otázky reálných opatření. Hlavní důraz je kladen na základní a střední školy, kde jsou rizika útoků vyšší. Článek zmiňuje zavádění identifikačních systémů, které umožňují vstup do škol prostřednictvím mobilních telefonů a dalších technologií, a zdůrazňuje potřebu zlepšení reakce na krizové situace.
autor Milena Machačová. V Praze : Mladá fronta, 2024.
Praktický průvodce pro pečující o dítě, partnera, rodiče či jinou blízkou osobu. Na základě příběhů z praxe ukazuje, jak si poradit s různými diagnózami, a pomůže s orientací v žádostech o sociální dávky.
autoři Josef Basl a Edita Vaníčková Makosová, který otiskl časopis Čtenář : měsíčník pro práci se čtenářem, roč. 76, č. 6 (2024), s. 209-211.
Rozhovor se zaměřuje na mezinárodní srovnání čtenářských dovedností českých žáků a roli těchto dovedností ve vzdělávání. Diskutuje se o výsledcích programů PIRLS a PISA, které sledují čtenářskou, matematickou a přírodovědnou gramotnost žáků. PIRLS se zaměřuje na žáky 4. ročníku ZŠ, zatímco PISA testuje patnáctileté žáky. Výsledky ukazují stabilní úroveň základních čtenářských dovedností, avšak s problémem při složitějších úkolech, jako je interpretace textu. Rozhovor zmiňuje význam čtenářských návyků napříč předměty a možnosti spolupráce škol a knihoven.
autor Tanith Careyová a Angharad Rudkinová. Praha : Slovart, [2024].
Praktická příručka o výchově dětí vychází z dětské psychologie založené na nejnovějších poznatcích a zkoumá vývoj dětí v tomto přechodném období. Ukáže vám, na co děti myslí, s čím se potýkají nebo co je trápí a jak se to dotýká rodičů.
autor Ivana Harbichová. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2023.
Metateorie označovaná jako sebedeterminace poskytuje komplexní a integrativní rámec pro pochopení motivace v oblasti sportu. Spolu s dalšími teoretickými modely a koncepty, které se vztahují k sebepojetí, slouží k porozumění tomu, jak určitý typ motivačních faktorů přispívá k výslednému chování ve sportu. Monografie obsahuje empirické studie, jejichž hlavním cílem je ověřit vztah kontextuálně specifické motivace ve sportu ke globální sebeúctě. Kniha je určena výzkumníkům, sportovním psychologům, trenérům, ale i učitelům a studentům tělesné výchovy, stejně jako všem sportujícím, kteří mají zájem o bližší pochopení fungování motivace ve sportu.
autor Jaroslava Štefflová, který otiskl časopis Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele školy, roč. 127, č. 27 (2024), s. 4-7.
Autorka v článku reflektuje vývoj českého školství v 90. letech prostřednictvím zkušeností tří ředitelů. Zmiňováno je například zavedení slovního hodnocení, ročníkového řízení školy či vytvoření rady školy v rámci Svobodné základní školy Londýnské v Praze; využívání netradičních způsobů výuky v základní škole v Dalovicích a rozvoj sociální péče v areálu Základní školy Palachova v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi.
autoři Terezie Pemová, Radek Ptáček, Vladimír Polák. Praha : Grada Publishing, 2024.
Publikace představuje ucelený teoretický a metodický koncept hodnocení (ne)naplňování potřeb dětí a (ne)kompetence pečujících osob. Teorie je doplněna o praktické nástroje a postupy, které lze použít při práci s konkrétními klienty.
autor Jana Ticháčková, který otiskl časopis Učitelský měsíčník : odborný časopis pro pedagogy, roč. 2024, č. 5 (2024), s. 34-35.
Článek informuje o založení nového Panelu mládeže jako nezávislého poradního orgánu při Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Tento panel má za cíl umožnit mladým lidem ve věku 15 až 26 let spolurozhodovat o otázkách, které se jich bezprostředně dotýkají. Panel mládeže se zaměří na aktuální témata a výzvy v oblasti podpory mládeže, přičemž jeho členové budou mít možnost vypracovávat stanoviska a návrhy na zlepšení situace mládeže v České republice.
autoři Lucie Mokrá, Pavla Paterová, Tomáš Pavlas. Praha : Česká školní inspekce, 2024.
Záměrem této tematické zprávy je detailněji identifikovat způsoby pedagogické práce v mateřských školách a v základních školách, které ovlivňují vzdělávací výsledky dětí a žáků a vedou k úspěšnému zvládnutí přechodu dětí do základních škol.
autoři Veronika Fiedlerová ; Dana Pražáková ; Roman Folwarczný ; Irena Borkovcová ; Eva Tučková. Praha : Česká školní inspekce, 2024.
Publikace se věnuje tématu wellbeingu a pozitivního klimatu ve školách. Nabízí ucelený pohled na tuto problematiku, praktická doporučení a inspirativní náměty, jak vytvářet zdravé, přívětivé a motivující prostředí, do kterého se žáci budou těšit. Materiál je koncipován jako praktický nástroj pro pedagogy, kteří chtějí zlepšit atmosféru ve škole a tím přispět k lepším vzdělávacím výsledkům svých žáků.
autor Zdeněk Modráček, který otiskl časopis Informační bulletin ČŠI, roč. 2024, č. 1 (únor) (2024), s. 4-5.
Zpráva je analýzou výuky moderních dějin v základních a středních školách v České republice. Posuzovala, jak jsou současné metody efektivní, a navrhuje, jak by mohly být vylepšeny. Výsledky testů, které zahrnovaly více než 30 úloh s různými typy odpovědí, ukazují, že mnoho žáků dosáhlo pouze minimální nebo nedostatečné úrovně znalostí moderních dějin. Nejlepší výsledky vykazovali žáci gymnázií, zatímco nejhorší výkony podávali žáci nematuritních oborů. Sociálně-ekonomický status (SES) rodičů má také vliv na výsledky žáků, přičemž děti z rodin s vyšším SES dosáhli lepších výsledků.
autor Zbyněk Němec. Praha : Verlag Dashöfer, 2024.
Příručka o podpůrné asistenční službě ve školství má usnadnit zavádění pozice asistenta pedagoga ve školách.