Knihovna doporučuje

E-kniha

autor Audrey M. QuinlanLanham : Rowman & Littlefield, 2023.

Publikace věnující se otázkám nadání u žáků a práci s nimi.

 

Článek

Autorský tým PROP, který otiskl časopis Učitelský měsíčník : odborný časopis pro pedagogy, roč. 2024, č. 3 (2024), s. 35-36.

Článek se věnuje výzvám a strategiím motivace dětí s ADHD ve školním prostředí. Autoři z týmu PROP zdůrazňují důležitost spolupráce mezi školou, rodinou a dítětem. Nabízí konkrétní rady pro individuální přístup k dětem s ADHD, jako je jasné zadávání úkolů, poskytování pozitivní zpětné vazby a udržování pevné struktury. Důraz je kladen na vytvoření respektujícího a bezpečného prostředí ve třídě.

Kniha

autor Becky KennedyováV Praze : Mladá fronta, 2024.

Snadno realizovatelné strategie, které rodičům v problematických situacích pomáhají přejít od nejistoty a sebeobviňování k sebedůvěře a pevnému vedení. Probírá témata: sourozenecká rivalita, separační úzkost, agresivita, lhaní, strach, plachost, vybíravost v jídle, budování sebevědomí, frustrace, usínání aj.

 

Článek

autor Eliška Fraňková, který otiskl časopis Třídní učitel a vedení třídy, roč. 2024, č. 1 (I.čtvrtletí) (2024), s. 14-15.

Úvodní článek k sérii o bilingvních dětech přináší pohled na klíčové aspekty jejich výchovy a vzdělávání. Text se zaměřuje na doporučení pro podporu sebevědomého jazykového rozvoje dvojjazyčných dětí a na budování pozitivní jazykové identity. Vyjmenovává výzvy, které bilingvismus přináší (střídání jazyků, asymetrický vývoj jazyků, sociální tlak a identita, nedostatečná podpora doma, nedostatečné uznání bilingvismu ve školním prostředí).

Kniha

autoři Michal Hrdlička, Agáta Pilátová, David KolouchV Praze : Vyšehrad, 2024.

Zamýšlí se nad možnými příčinami i řešením zhoršení psychického stavu dětí a mládeže. Výklad o nejčastějších problémech doplňují rozhovory s teenagery a jejich rodiči.

E-kniha

auto Joy Dangora EricksonLanham ; Boulder ; New York ; London : Rowman & Littlefield, [2023].

Publikace vysvětluje důležitost pečlivého sledování vývoje motivace dětí k čtení a nabízí postupný průvodce prováděním rigorózních a systematických případových studií motivace dětí k čtení v konkrétních kontextech (např. v rámci programů intervenčního čtení). Metody popsané v této knize byly úspěšně použity k získání pohledů dětí již od pěti let věku. Kromě pečlivého zohlednění názorů dětí jsou čtenáři povzbuzováni k práci s kolegy při pečlivém výběru, sběru a analýze různých typů dat z různých zdrojů, aby mohli důvěryhodně odpovídat na otázky týkající se motivace svých studentů.

Článek

autor Jan Josl, který otiskl časopis Filosofický časopis, roč. 72, č. 1 (2024), s. 55-65.

Článek se zabývá ve fenomenologii (jejímž principem je zkoumání "zkušenosti přirozeného světa") opomíjeným konceptem moderního a masového umění. Autor článku považuje za formu masového umění vhodného k fenomenologické analýze pop-art, neboť v něm je masové umění samo tematizováno; všímá si rovněž spojení pop-artu s masovými technologiemi (automobily, láhve, plechovky atp.). Právě technizací a opakováním (např. obličej Marilyn Monroe od Andyho Warhola) díla tohoto směru ztrácí svou jedinečnost a zvláštnost (již měla díla předchozích směrů) a stávají se jakýmisi nálepkami, kýčem - dle autora však tento vývoj nemusí být chápán jako špatný, ale pouze jako reprezentace jiného světa.

Kniha

autor Jaroslav Provazník (ed.). Praha : NIPOS, 2023

Moderní česká dramatická výchova. Dramatická výchova v kurikulu základních škol. Řečová výchova a recitace v ČR. Vzdělávací programy profesionálních divadel.

 

Článek

autor Jana Segi Lukavská, který otiskl časopis Český jazyk a literatura : časopis pro metodiku českého jazyka, roč. 74, č. 4 (2023/2024), s. 162-168.

Předmětem příspěvku je diskuze, zda a případně jak využívat populární texty při výuce na střední škole. Představeny jsou jejich klady (osloví například i méně zkušené čtenáře, vyučující bude mít zpětnou vazbu, co považují žáci za zábavné a zajímavé), proměny středoškolského kánonu (hranice mezi populární a kanonickou literaturou) a důvody, proč by se měla připomínat meziválečná populární literatura (v kontrastu k "vysoké" literatuře jsou v příspěvku stavěna populární díla téže doby - př. Hordubal a Lupiči nedobytných pokladen).

Kniha

autoři Kateřina Juklová, Sylvie Tichotová et al. Červený Kostelec : Pavel Mervart , 2023.

Zabývá se kolegialitou a její podporou v kontextu pregraduální přípravy učitelů. Autory spojuje projekt s názvem Kolegiální sítě. Publikaci doplňují dvě empirické studie.

 

E-kniha

autor Amy L. EvaOakland : New Harbinger Publications, [2022].

Publikace se snaží pomoct učitelům vyrovnat se každodením stresem, vypětím a dalším problémům, které by mohly vést k vyhoření v rámci jejich povolání.

 

Kniha

autor Kamil Činátl, který otiskl časopis Dějiny a současnost : kulturně historická revue, roč. 46, č. 3 (2024), s. 15-19.

Článek se věnuje předmětu badatelské výuky, jež má na rozdíl od tradiční formy výuky více rozvíjet žákovu samostatnost a jeho analytické a interpretační schopnosti. Zatímco v tradiční výuce dějepisu je žákům zprostředkován většinou pouze učitelův výklad, v badatelské výuce jsou dějiny vyučovány jako celek a dále je ponechána práce na žákovi (např. s historickými prameny). Článek se rovněž zabývá úskalími všech typů výuky a kontextem současné praxe.